Amsterdam

Olin muutama vuosi sitten ammattiyhdistykseni matkalla Hollannissa Amsterdamissa. Siellä kävimme työkaveri/ystävä/lasteni sukulaisen Vuokon kanssa iltaisin ostamassa juotavaa hotellin lähellä olevasta myymälästä. Meitä palveli ystävällinen nuori mies jonka kanssa aina jutustelin lyhyen matkamme aikana kun kävimme kaupassa. Hän kertoi ehkä tulevansa Helsinkiin opiskelemaan muutaman vuoden päästä. Päähänpistosta kysyin, onko hän Facebookissa ja niin vaihdoimme kaveruutta.

Hän kommentoi toisinaan juttuihini ja pidimme harvakseen yhteyttä. Kunnes hän pari viikkoa sitten kertoi tulevansa nyt Helsinkiin Vantaalle opiskelemaan. Sovimme tapaamisesta tulevana perjantaina. Onpa mukavaa. Tämäkin mahdollistui sosiaalisen median avulla. Jollei olisi Facebookia, niin tokko olisin pitänyt häneen yhteyttä…

Pidän Amsterdamista. Olen käynyt siellä aikaisemminkin nuorena kun olin reilaamassa. Mutta silloin satoi kaatamalla vettä, emmekä viihtyneet kuin päivän siellä. Mieleeni jäi vain vesisade ja kanavat sekä musta polkupyörät.

Nyt sain aivan toisenlaisen kuvan. On ihana kävellä kanavien rannoilla. Amsterdamissa parasta oli ihanat omena/pekoni/vanilijasokeri plätyt. Siellä on aivan omia lättykahviloita joista saa mitä erilaisimpia lättyjä. Oma suosikkini on tuo edellämainitsemani. Lisäksi siellä on ihania kahviloita joista voi mennä ostamaan aamupalaa ja he tekevät tuoreista hedelmistä mehua. Ne mehut olivat todella ihanan makuisia. Ihmettelen, ettei Suomessa saa sellaisia.

Kuvittelin Amsterdamia kukkien kaupungiksi ja se osoittautui pettymykseksi. Tulppaanit ovat tietenkin kaupungin ulkopuolella, en siis nähnyt kauniita tulppaaniviljelyksiä ollenkaan. Siellä on kukkatori josta saa ostaa kukkasipuleita. Meitä kuitenkin varoitettiin, että syyskuu on huono vuodenaika ja sipulit ovat todennäköisesti edellisen vuoden eivätkä lähde kasvamaan. Tuon varoittelun vuoksi ostin sitten vain Amarylliksen ja Gladilouksen sipuleita. En ole koskaan nähnyt niin suuria Amarylliksen sipuleita kuin siellä myytiin. Ostin kauniin vaaleanpunaisen suuren jättiläiskokoisen sipulin ja siitä tulikin todella kaunis jouluksi. Gladilouksen sipulit istutin kesällä pataan pihalle ja niistäkin tuli todella kauniita vaaleanpunaisia ja valkoisia kukkia. Mieleen jäi hiukan kaivertamaan, että olisi sittenkin pitänyt ostaa tulppaanin sipuleitakin ja kokeilla olisiko niistä tullut mitään.

Kävimme myös kanavaristeilyllä jota suosittelen. Ruoka oli hyvää ja näimme asuntolaivoja kanavan rannoilla. Mielenkiintoista. Mieleen jäi, että olisipa hauska kokeilla tuollaista asumismuotoa.

Ostoksia Amsterdamissa voi tehdä hyvin kuten muissakin Euroopan kaupungeissa. Siellä on ns. tori jossa myydään kaikenlaista krimskramssua. Kävimme siellä useamman kerran ja ostin useamman kellon sieltä. Ne olivat kauniin näköisiä ja erittäin halpoja. Ajattelin, että kestävät sen kauan kuin kestävät. Kävimme myös ostoskaduilla jossa on kauppoja ja pieniä kahviloita. Amsterdam on museoiden kaupunki. Me emme Vuokon kanssa kerenneet kolmen päivän aikana yhteenkään museoon, mutta työkaverini kävivät Van Goghin museossa. Anne Frankin talo on siellä ja kävimme siinä ulkopuolella, mutta jono sisälle oli niin pitkä ettemme jääneet jonottamaan. Heineken-museossa kävimme sisällä, mutta emme varsinaisella kierroksella johon olisi kuulunut myös oluenjuontia.

Halusin ehdottomasti myös käydä Punaisten lyhtyjen alueella. Illalla sitten kävelimme sinne. Nuoria kauniita tyttöjä lasi-ikkunan takana. Mietin ovatko siellä omasta vapaasta tahdosta tai kenties huumattuina. Ovatko ehkä opiskelijatyttöjä vai vangittuna sinne. Huomasimme kujilla kamerat joten naisten turvallisuuteen on ainakin kiinnitetty huomioita alueella. Mietin onko se enemmänkin turistinähtävyys vaiko käykö siellä tosiaan asiakkaita nuorten naisten luona. Toki olihan siellä vanhempiakin naisia mutta enimmäkseen hyvin nuoren näköisiä.

Oli tunnelmallista kävellä kanavan reunaa pitkin pimeässä illassa takaisin hotellille.

Muutaman päivän aikana kiinnitimme huomiota miten raitiovaunujen reitit kulkivat ja päätimme hypätä siihen yhtenä päivänä kun tulimme torilta. Ajoimme kuitenkin väärään suuntaan, no ei hätää, ulos raitiovaunusta ja odottamaan vastakkaiseen suuntaan tulevaa. On vaikea eksyä kun raitiovaunut kulkivat vain kahteen suuntaan ympäri kaupunkia. Ainakin kuvittelimme niin… Mutta hyvin logiikkamme toimi ja pääsimme hotellille. Seuraavana päivänä menimme rohkeasti plätty-ravintolaan raitiovaunulla ja osasimme jopa oikeassa paikassa astua ulos. Nopeasti oppii siis reitit.

Voisin kyllä mennä uudestaan Amsterdamiin koska pidin kaupungista.