Barcelona lumosi

Olen pitkään haaveillut matkasta Barcelonaan. Ystävättäreni ehdotti syyskuussa, että lähdettäisiin matkaan. Innostuin ja aloimme tutkimaan Norwegianin lentoja. Päätimme matkustaa 26 – 29.11. Saimme edestaikaisen lennon joka maksoi 183 e/hlö. Päätimme säästää lisäkustannuksissa ja otimme vain lentolaukun mukaan, niin ei tarvinnut maksaa matkalaukusta ruumaan. Näin lyhyelle matkalle riitti lentolaukku mainiosti. Seuraavaksi aloin tutkimaan hotelleja. Monta kertaa silmiini osui Atiram Oriental hotelli ja löysinkin siitä yllättäen erään tuttavan arvion TripAdvisorista. Niinpä päätimme ottaa sen koska se sijaitsee La Ramblan kadulla ja on edullinen sekä saanut hyvät arviot. Hotelli maksoi 109 e/hlö kolmelta yöltä.

Lensin ensimmäistä kertaa Norwegianilla ja se oli positiivinen kokemus. Jalkatilaa oli hyvin ja lentolaukku mahtui hyvin koneeseen sisälle. Olimme päättäneet selvitä lentolaukulla emmekä laittaneet ruumaan matkatavaroita mikä olisi maksanut hiukan lisää.

Mennessämme koneeseen ilmoitettiin selvityksssä juuri ennen koneeseen astumista, olisiko joku vapaaehtoinen laittamaan matkatavarat ruumaan koska kone oli aivan täynnä. Päätimme silti ottaa laukun sisälle koneeseen, jotta pääsisimme nopeammin määränpäässä lähtemään lentokentältä.

WP_20151126_013

Tullessamme Barcelonan lentokentälle lähdimme ulos katsomaan miten pääsisimme keskustaan ja hotelliimme. Olin lukenut etukäteen, että bussit kulkevat sujuvasti. Päätimme kuitenkin siinä, että otamme taksin joka maksoi n. 30 e. Näin pääsimme suoraan hotellimme luokse.

Hotelli Atiram Orientalissa oli ystävällinen henkilökunta ja saimmekin yllättäen heti hotellihuoneen vaikka olimme varautuneet odottamaan klo 14. Olisimme jättäneet tavaramme säilytykseen ja lähteneet tutustumaan lähiympäristöön, mutta nyt pääsimmekin suoraan ensin huoneeseen ja sitten lähdimme kävelemään La Ramblalle jonka varrella hotelli sijaitsee.

Huone oli tilava ja olimme tyytyväisiä siihen. Ainoa mitä huomasimme myöhemmin, oli että hotellissa on melko huono äänieristys, mutta meitä se ei haitannut.

Lähdimme kävelemään La Ramblaa hotellista oikealle ja tulimme suuren aukion läpi satamaan. Yllätyin miten hienoja laivoja satama oli täynnään. Lisäksi sieltä meni puusilta suureen ostoskeskukseen sekä näkyi maisemahissi, joka kuljetti ihmisiä meren yli vuorelle. Emme matkan aikana kerenneet kokeilemaan tuota maisemahissiä, mutta seuraavalla matkalla tuokin elämys pitää kokea.

Kävelimme satamasta vasemmalle ja teimme kierroksen rantakatua ympäri kohti hotellialuetta takaisinpäin. Päätimme umpimähkää lähteä eräälle kujalle ja arvelin löytäneemme Barri Gotic kaupunginosan. Tämä kaupunginosa lumosi minut vanhoine rakennuksineen ja kujineen.

Ilta menikin kävellessä La Ramblaa pitkin. Kadun varrella oli ihana foodmarket josta sai ostaa tuoreita hedelmiä ym.

Seuraavana päivänä nousimme innoissamme, emme olleet varanneet aamupalaa hotellista, vaan halusimme mennä johonkin monista La Ramblan katukahviloista. Aamupala oli hyvää ja tilaamani tuoremehu jättiläiskokoinen.

Ihanaa jäätelöäkin oli pakko maistaa.

Illemmalla löysimme ihanan kahvila/ravintola Mokon. Kävimme matkan aikana useita kertoja siellä. Hyvä Tapas-välipala, ihanat zurrot suklaakastikkeessa ja mukavat tarjoilijapojat.

Vastapäisellä puolella katua sijaitsi kaupungin turistipiste. Menimme sinne tutkimaan miten saisimme liput Hop in Hop out bussiin ja onnistuihan se.Istuimme yläkertaan ja matka alkoi. Bussissa saa hyvän kuvan kaupungista ja englanninkielinen opastus toimii hyvin. Suosittelen tätä joka kaupungissa. Bussista voi hypätä välillä pois ja jatkaa matkaa kun itse haluaa koko päivän aikana.

Kiersimme bussilla ympäri kaupunkia jolloin saimme hyvän kuvan siitä missä kaikki paikat sijaitsivat. Rannasta nauttiminen jäi tällä kertaa ja tänne on tultava takaisin kokemaan myös se lämpimämpään aikaan. Nyt lämpötila oli kyllä sopiva sillä oli n. +15 C  mutta edellisenä viikkona oli ollut jopa +20 C.

Kävimme siis ihanassa Sagrada Familian roomalais-katolisessa kirkossa jonka Antoni Gaudi on suunnitellut. Kirkko on todella kaunis ja erikoinen. Satumainen!

Lisätietoa kirkosta löytyy esim. . http://www.sagradafamilia.org/en/ ja http://yle.fi/uutiset/talta_nayttaa_sagrada_familia_vuonna_2026__video/6862412

Olin tilannut liput kirkkoon etukäteen netin välityksellä koska kuulin, että sinne on aina hurjat jonot. Vaikka olimme marraskuun lopussa matkalla ja silloin ei ole ns. turistiaika niin Barcelonassa on aina paljon turisteja joten suosittelen lippujen tilaamista etukäteen.

Seuraavaksi suuntasimme Hop in Hop out bussilla kohti Park Güelia eli Gaudin puistoa. Lumouduin täysin Gaudista. Hänen satumaiset rakennuksensa ovat kuin suoraan jostain satukirjasta mielestäni.

Antoni Gaudin suunnittelemia rakennuksia on myös Barcelonan keskustassa lähellä La Ramblaa.

Päivän päätyttyä ja bussikierroksen päätyttyä päätimme vielä ajaa lipussa oikeutetun toisen bussikierroksen ja se veikin iloksemme vuorille. Olimme suunnitelleet menevämme vaijerihissillä seuraavana päivänä ylös vuorelle, mutta se toteutuikin nyt bussilla. Ilta jo hämärsi ja pieni tuuli kävi, mutta istuimme silti kierroksen loppuun bussin yläkerrassa.

Matkan kolmas päivä pyhitettin kävelemiseen ja shoppailemiseen.

Löysimme Goottilaisesta kaupunginosasta ihanan ruokaravintolan, jossa saimme matkan parhaan Tapas-aterian. Paikan nimi on Set de Gotic.

Neljäntenä päivänä olikin aika matkustaa kotiin. Heräsimme aikaisin lähteäksemme lentokentälle. Kuljimme lentokenttämatkan jälleen taksilla. Lentokentällä joimme kahvit ja viereemme istui erikoisen näköinen mies. Hän kertoi olleensa keikalla Barcelonassa ja olevansa laulaja. Hän teki meihin lumoavan vaikutuksen mukavalla persoonallaan ja kotona katsoin Youtubesta niin hänellä on myös aivan ihana lauluääni ja esiintymistaito. Saimme siis uusia tuttavuuksiakin tällä matkalla. Hän on Robert Enforsen. Olemme Pirkon kanssa hänen suuria fanejaan nyt.

Kun astuimme lentokoneeseen jouduin antamaan lentolaukkuni ruumaan, koska lento oli niin täynnä. Mutta ei se haitannut koska saimme matkatavarat sitten ilman maksua sinne. Norwegianin lennot molempiin suuntiin olivat positiivinen yllätys. Paluumatkalla pääsimme aivan uuden ison koneen kyytiin.

Barcelona jäi, mutta meni meidän molempien sydämiin joten sinne on päästävä uudelleen…

Ja jäihän vielä seuraavalle matkalle katsottavaakin, sillä olisin halunnut Salvador Dalin museoon, koska minullaon kullatut Salvador Dalin Tarot-kortit, jotka sain vuosia sitten lahjaksi entiseltä esimieheltäni. Olisimme myös halunneet nähdä Flamenco-esityksen.

Barcelona we will travel again…