Pariisi

Olen nuorena käynyt reilaamassa Pariisissa, mutta nyt näin Pariisia paljon enemmän kuin silloin. Nuorempana oli tärkeätä päästä Eiffel torniin, mutta nyt  piti nähdä mahdollisimman paljon Pariisia.

Lentokoneen laskeuduttua menimme ostamaan junaliput joilla pääsi Pariisin keskustaan. Paikka tuntui jotenkin sekavalta ja ihmisiä oli todella paljon, mutta löytyihän se oikea paikka josta liput sai ostettua.

Saavuimme hotelliimme joka sijaitsi todella hyvällä paikalla nähtävyyksiä ja kulkemista ajatellen. Metrolla pääsi todella kätevästi paikasta toiseen. Hotelli oli kolmen tähden hotelli, mutta yllättävän pienet huoneet. Wc:ssä oli liukuovi joka tuntui epämiellyttävältä kun se oli melkein kiinni sängyssä. Sain kuulla, että Pariisissa kolmen tähden hotelli olisi kahden tähden hotelli täällä meillä. Muuten hotelli oli aivan hyvä. Siellä oli jännittävä alakerta joka on varmaan aikoinaan ollut viinikellari tiiliseinästä päätellen.

Suosittelen Pariisissa mennä nähtävyysbussiajelulle. Se oli minulle ensimmäinen kerta kun tein niin ja oli todella positiivinen yllätys. Sait korvakuulokkeet joilla pystyi kuuntelemaan englanninkielistä opastusta. Kyydistä pystyi välillä käymässä syömässä tai katsomassa nähtävyytta ja sitten taas hyppäämään kyytiin. Sillä matkalla sai todella hyvän kuvan Pariisista ja sen nähtävyyksistä.

0T0A6347

0T0A6523

Notre Damen goottilainen katedraali on todella ihana! Sinne oli jonoa, mutta jono liikkui niin nopeasti että ei aikaakaan kun jo olimme sisällä. Sinne ei ole sisäänpääsymaksua. Olin aivan lumoutunut siitä.  Katedraali on valmistunut 1325.

Myös Pariisin korkeimmalla kukkulalla Montmartren alueella oleva Sacre-Couerin Pyhän Sydämen basilika on todella koettava. Kävelimme illalla sitä kohti ja kiipesimme lukuisat rappuset ylös. Alas tullessamme käytimme köysiratahissiä. Sillä oli hauska tulla ales. Siihen kävi sama lippu kuin

Basilika on valmistunut 1914 ja edustaa roomalaisbysanttilaista tyylisuuntaa. Sen valkoinen väri sai minut muistelemaan jostain syystä Intian Agrassa sijaitsevaa Taj Mahalia. Maisema sieltä alas Pariisiin on todella mahtavan kaunis.

Seinen ranta jätti myös mieleeni kauniin kuvan. Ajoimme nähtävyysbussilla pitkin Seinen rantaviivaa, sen sillat ja pienet turistiveneet sekä tietysti silta joka oli täynnä rakkaudenlukkoja.

Eiffel tornissa emme käyneet sisällä koska siellä oli hirmuiset jonot ja olen nuorena reilaamassa ollessani kävellyt ylös torniin ja tullut hissillä ales. Kävimme kuitenkin eräällä tasanteella kuvaamassa Eiffeliä ja siitä oli hieno näkymä joten sain hyviä kuvia. Pariisi tunnetaan Eiffel Eiffelin tornista ja on nähtävä kun käy Pariisissa. Eiffel-tornin on suunnitellut insinäöri ja sillanrakentaja Albert Eiffel. Ja se rakennettiin vuoden 1889 Pariisin maailmannäyttelyä varten ja se oli näyttelyn sisääntuloporttina. Sillä juhlistettiin suuren vallankumouksen satavuotisjuhlaa.

Riemukaaren luona oli myös käytävä katsomassa. Siellä oli kaunis hääpari juuri kuvattavana.

Louvressa emme kerenneet sisällä käymään, mutta olen nuorena reilaamassa ollessa käynyt siellä ja muistan sen olleen huikaisevan upea. Tällä kertaa ajoimme turistibussin kyydissä Louvren alueen läpi.

Tässä muita kuvia jota otin nähtävyysbussin kyydistä.

Pariisissa on helppo matkustaa metrolla paikasta toiseen. Mieleen jäi kun yhtenä päivänä päätimme mennä Hard Rock cafeen. Katsoimme ystäväni kanssa illalla kartasta missä se sijaitsee ja löysimmekin sen. Aamulla lähdimme metrolla matkaan ja vaihdoimme kaksi kertaa linjaa. Ulos tullessamme kävelimme katua pitkin tutkien karttaa. Yhtäkkiä toinen ystävistäni sanoi: ”Eikö tämä katu näytä tutulta?” ”Eih olemme meidän hotellin kadulla”. Kävi ilmi, että Hard Rock Cafee sijaitsi aivan hotellimme vieressä toisessa suunnassa. Kylläpä meitä nauratti kun olimme kiertäneet pitkin metrolinjoja.

Koska matka oli työmatka sain tilaisuuden tutustua Pariisin Suomen suurlähetystöön ja myös sikäläisen ammattiyhdistysliikkeen toimistoon ja heidän henkilöstöön. Saimme kuulla heidän edunvalvontakoulutuksestaan.

Tässä on kuvia ihanasta kaupasta joka on Sacre-Couerin Basilikalle mennessä eräällä kadulla. Lisäksi on kuva ruusu-tavaratalosta. Harmi kun ei keretty sinne sisälle. Sitten on kuva kuuluisasta Punaisesta Myllystä ja puistosta jota pitkin kävelimme alueelle syömään.