Madrid

Vuoden verran jo olen haaveillut matkasta Barcelonaan, mutta teinkin matkan Madridiin. Madrid on varmaankin kaupunki, jonne harvemmin tulee matkustaneeksi, koska Barcelona on tällä hetkellä mielestäni suositumpi matkustuspaikka.

Itselleni tuli yllättäen mahdollisuus matkustaa Madridiin. Mielestäni Madrid on ihana kaupunki ja mielelläni matkustaisin sinne uudelleenkin.

Madrid on Espanjan pääkaupunki ja siellä asustaa samanverran ihmisiä kuin koko Suomessa.

Madrid on Euroopan nuorin kaupunki, yllätys!  Maurit saapuivat alueelle vuonna 852,  ja alkoivat rakentaa linnoitusta. Kristityt valloittivat alueen 1100-luvulla ja muodostivat Kastilian kuningaskunnan. Madrid sai kaupungin aseman 1200-luvulla, ja vuonna 1561 kuningas Ferdinand valitsi Madridin Espanjan pääkaupungiksi. Monarkia lakkautettiin vuonna 1931, ja Espanjasta tuli tasavalta. Kenraali Franco astui valtaan vuonna 1939, ja Madridin antautuessa loppui Espanjan sisällissota.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Yllä kuvia Puerta del Solin aukiosta, jossa ovat muun muassa Madridin kuuluisampia symboleja, Karhu ja mansikkapuu veistos.  Siellä on myös kuningas Kaarle III:n ratsastajapatsas. Yllätykseksi eräältä kadulta löytyi myös Angry Birdsin kyltti kadun risteyksen tolpasta.

Hotellimme oli oikein hyvä. Huoneet tilavat ja sänky mukava. Itselleni oli iloinen yllätys hotellin ylätasanteella oleva uima-allasosasto. Pyyhkeen sai lainata hotellin respasta saadun kortin avulla. Maisemat olivat hienot näin ylhäältä käsin.

Madridissa sattui olemaan päivä jona madridilaiset pukeutuivat kansallispukuihinsa. Ne olivat todella kauniit. Satuimme myös kohdalle, kun rytmistä musiikkia soittava kulkue kulki aukiolta katua pitkin.

Kävimme tietenkin katsomassa Flamenco-esitystä ravintolassa, jossa ensin tarjoiltiin illallinen ja sen jälkeen oli aivan mahtava esitys. Harmikseni esityksen aikana ei saanut käyttää kameraa, joten sieltä minulla ei ole muuta kuvaa kuin nämä illallishuoneen seinältä otetut kuvat Flamenco-taiteilijoista.

Ystäväni Rita toivoi pääsevänsä Hard Rock cafeeseen, joten karttaa tutkimalla päätimme lähteä seikkailemaan. Metrolla on helppo kulkea ja tuntui mukavalta nähdä Madridin metro, kun joka päivä seikkailen töihin Helsingin metrolla. Löysimme helposti kahvilan ja pääsimme ostamaan paitoja muistoksi itselle ja tuliaisiksi. Söimme myös hyvän lounaan siellä. Suosittelen, maistui todella hyvältä auringonpaisteessa. Keli oli koko matkan ajan aivan ihana, sillä lämmintä oli +30 asteen molemmin puolin.

Hard Rock cafee oli aivan lähellä Arkeologista museota ja koska ystäväni Marianne toivoi pääsevänsä sinne, niin päätimme tutustua museoon. Minuakin kiinnostaa kovasti historia joten innolla lähdimme sinne. Matkalla kävelimme pitkän kadun vartta jossa oli vesiaiheinen pitkä allas. Katseeni kiintyi lapsiperheeseen, joka uitti lasten jalkoja iloisesti altaan reunalla. Rita jäi jälkeeni ja ihmettelin, kun hän hädissään alkoi huutamaan Mariannea tulemaan luokseen.

Rita oli jäänyt jälkeeni ottamaan kuvaa ja hänen vierelleen tuli pariskunta jotka ohittivatkin minut sitä ennen. Pariskunta meni halaamaan toisiaan kiinni Ritaan ja samassa miehen käsi oli Ritan käsilaukussa joka olikin avoinna sillä hetkellä. Onneksi Ritan reaktio oli niin nopea ettei mies saanut laukusta mitään mutta Rita säikähti todella kovasti. Aika ovelaa pariskunnalta. Minulla oli reppu selässä, joka oli aina kiinni, niin sen kimppuun oli vaikeampi käydä.

Seisoessamme tähystämässä missä pariskunta oli, he olivatkin kääntyneet kadun päässä ja tulivat meitä kohti. Harmiksemme he tajusivat Ritan osoittaessa heitä meille että odotimme heidän tulevan kohti ja he kääntyivät karkuun.

Olin lukenut etukäteen taskuvarkaista ja nämä varoitukset kannattaa ottaa vakavasti ja kulkea aina käsilaukku suljettuna ja mielellään niin, että laukun näkee etupuolellaan.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Ruoka Madridissa on hyvää. Päivällä voi syödä erillaisia Tapas-aterioita joka voi olla lihasta taikka kalasta tehtyä. Näissä kuvissa olemme vanhassa kauppahallissa joka osoittautui lounaspaikaksi erillaisine ruokavaihtoehtoineen. Itse himoitsin pieniä friteerattuja katkarapuja ja hetken ihmettelimme pitääkö ne kuoria, mutta sitten totesin niiden olevan niin rapeita jotta ei muuta kuin suuhun vain. Siellä myytiin myös erikseen viinejä, leivoksia, hedelmiä ja kasviksia. Kaikkea mahdollista, todella kokemisen arvoinen paikka.

Kävimme bussikierroksella ja ikkunan läpi nappasin muutaman kuvan kuuluisasta härkätaisteluareenasta. Muualla Espanjassa härkätaistelu on kielletty, mutta Madridissa sitä järjestetään edelleen. Järkyttävää! En ymmärrä tällaista eläinten kidutusta vaikka se mitenkä kuuluisi Espanjan kulttuuritapoihin. En hyväksy! En menisi tuollaista kiduttamista katsomaan.

Mieluista minulle sen sijaan oli käynti jalkapalloseura Real Madridin areenalla. Kun maksoi pienen sisäänpääsyn pääsi katsomaan lasi-ikkunan läpi kahvilaan jalkapallostadionia. Lisäksi pääsymaksukupongilla sai lasillisen viiniä.

Kävelyretkellämme päädyimme kauniiseen puistoalueeseen jossa oli paljon myös paikallisia kävelemässä.