Pieni Merenneito

Matkustin 21 – 23.10 työmatkalle Pohjoismaiseen konferenssiin Kööpenhaminaan. Huomasin, että viime matkastani on liian kauan. Helsinki-Vantaan lentokentällä matkan lähtöselvitys oli muuttunut hiukan sitten Amsterdamin matkani jälkeen.

Sain sähköpostiini matkavarauspaperit ja ohjeet aktivoida lähtöselvitys kännykän kautta . Se onnistuikin hienosti ja pystyin varaamaan lentokoneeseen istumapaikan. Lentokentällä piti vielä automaatissa tehdä tuloselvitys ja paikkavarausta pystyi siinä muuttamaan. Onneksi siinä oli myös henkilökuntaa paikalla kertomassa asiasta, mikäli tarvitsi neuvoa.

Lentokoneessa (SAS) tarjoiltiin ainoastaan kahvia ja itse maksamalla olisi saanut syötävää. Perillä otimme taksin, koska olimme myöhässä kokouspaikalta. Onneksi hotelli oli sama kuin kokouspaikka. Majoituimme Imperial hotellissa joka on oikein hyvätasoinen neljäntähden hotelli. Siellä on yksi ravintola jossa tarjoillaan italialaista ruokaa. Henkilökunta oli oikein ystävällistä yhtä miestä lukuunottamatta. Hänen palvelutyylinsä oli melko äreä. Huono päivä varmaankin…

Kokouspäivämme oli niin pitkiä, että turistina olemiseen ei paljoa jäänyt aikaa. Olen käynyt Kööpenhaminassa aiemmin kaksi kertaa ja ollut kuuluisassa Tivolissa, mutta Pieni Merenneito patsas on jäänyt näkemättä.

Päätimme sitten toisen osallistujan Paulan kanssa lähteä illalla kävelylle katsomaan patsasta. Otimme hotellista kartan jotta löytäisimme paikan. Osa työkavereistani lähti matkaamme kävelemään ja päädyimme sitten maistamaan tanskalaista olutta erääseen kahvilaan ja nuorisodiscoon. Istuimme siis oluiden kanssa jonkin aikaan ja koska kello oli jo niin paljon lähdimme takaisin hotellille. Patsas jäi siis näkemättä.

Seuraavana päivänä suunnittelimme lähtevämme heti päivällisen jälkeen matkaan karttamme kanssa. Näin tapahtui. Suunnitelma oli, että kävelemme Stroget ostoskadun läpi ja kävelemmä n. 4 kilometriä rantaan patsaan luokse. Ajattelimme tulla bussilla tai taksilla takaisin. Olikin mukava kävellä, paitsi ettemme meinanneet millään löytää patsasta.

Hotellista lähdettyämme kohti Strogetin katua ohitimme rautatieaseman, jonka vastapäätä sijaitseva Tivoli joka on n. 150 vuotta vanha. Viime työmatkallani kävin siellä syömässä ja kävelemässä. Se on hyvin kaunis alue ja jos on kuten minä ettei pidä huvipuiston laitteista, niin siellä on silti mukava kävellä ja katsella. Rådhuspladsen-aukion kohdalla alkaa Strogetin ostoskatu heti Tivolin jälkeen.

Ohitimme Christianborgin palatsin, joka on Tanskan eduskuntatalo. Kävelimme läpi kuuluisan Nyhavnin satama-alueen kohti Amalienborg-palatsia, joka toimii kuningattaren asuntona. Hyvin kauniita vanhoja rakennuksia. Saavuimme  Nyhavnin satama-alueen luokse joka on hyvin kuuluisa paikka. Siellä on ihania kahviloita ja erikoisen näköisiä purjeveneitä ja muita veneitä. Sitten kävelimme kohti Amalienborg-palatsia, joka toimii kuningattaren asuntona. Hyvin kaunis rakennus sekin.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Saavuimme hienon puistoalueen luokse jossa oli patsaita, kartan mukaan se on nimeltään Churchillparken-puisto, joka ympäröi Kastellet-linna-aluetta. Näimme hienoja patsaita, mutta ei sitä oikeata vaikka pyörimme ja kävelimme ympäri aluetta. Pieni Merenneito Den Lille Havfrue on hyvin piilossa alueella.

Lopulta kysyimme neuvoa eräältä mieheltä joka huumorintajuisesti vastasi, että se on piilotettu turisteilta. Mutta hänen ohjeensa mukaan sitten löysimme rannalta patsaan, jonka ympärillä olikin paljon ulkomaalaisia aasialaisia turisteja.

Pääsimme sitten mekin Paulan kanssa ottamaan kuvia patsaasta. Päätimme innoissamme kävellä takaisin hotellille, emmekä menneetkään bussilla tai taksilla.

20141022_183557

Hotellilta menimme päivällispaikkaan, jossa saimme maistella erittäin hyvän makuisia oluita, vaaleita ja tummia. Yksi olut maistui tervalle ja toinen sitruunalle. Paikan nimi on Brewpub ja  oluiden lisäksi ruoka oli erinomaista siellä. Suosittelen paikkaa mikäli haluaa maistaa erikoista olutta heidän omasta panimosta.

Tivoliinkin olisimme halunneet mennä, sillä koska oli Hollyweenin aika oli se koristeltu teeman mukaisesti. Näytti melko tunnelmallisesti ulkoa päin. Emme kerenneet sinne kuitenkaan kun aikaa oli vain kolme päivää.

Matkan aikana sain myös maistaa tanskalaisia suussa sulavia wiinereitä ja pieniä suklaaleivoksia joissa oli makeaa marssipaania sisällä. Yleensä en wiinereistä välitä, mutta nämä sulivat suussa.

Tuli sitten aika lähteä lentokentälle ja takaisin kotiin. Olimme Paulan kanssa onnellisia, että toteutimme kävelylenkkimme ja kävimme katsomassa Pientä Merenneitoa.